facebook

“Не хочеш добре вчитися – підеш у ПТУ”: школярів попередили, батьки – думайте

“Не хочеш добре вчитися – підеш у ПТУ” – Ігор Лікарчук, директор Українського центру оцінювання якості освіти, зізнався, що неодноразово згадував ці вчительські слова з 1970-80 років.



Він повідомив, що нещодавно довго розмовляв із керівником одного з місцевих органів управління освітою. За завданням, яке одержав з області, в громадах району буде створено лише кілька академічних ліцеїв, а решта випускників 9-х класів мають “піти” навчатися в коледжі чи заклади професійної освіти – колишні ПТУ.

“Щоправда, порівняно молодий керманич освіти району не може знайти відповідь на одне важливе питання: “А як примусити/умовити/переконати випускника “піти” туди, куди йти в нього ніякого бажання немає?” Бо якби таке бажання у девятикласників реально було, то уже б сьогодні ми мали бум серед бажаючих навчатися у цих закладах. А його немає… І я особисто, дуже добре знаючи, як кажуть “із середини”, систему коледжів та закладів професійної освіти, не думаю, що до 2027 року таке бажання зʼявиться у 45% випускників 9-х класів, як то планує МОН”, – наголосив Лікарчук.

За його словами, стратеги, які сьогодні планують запровадити профільну школу у 2027 році, дуже люблять посилатися на досвід зарубіжних країн, у яких здобуття професійної освіти дуже престижне серед молоді.

“Так, але вони при цьому не хочуть розмірковувати над тим, а що мотивує закордонних випускників із великим бажанням йти здобувати професії будівельників, електриків, сантехніків, швей і т.д. Мої невеликі розвідки з цього питання свідчать про кілька таких мотиваційних чинників. Перший – відношення в суспільстві до людей робітничих професій та їхній соціальний статус. Другий – заробітна плата та умови праці тих, кого називаємо ми ще й сьогодні називаємо “робітничим класом”. Третій – умови здобуття професійної освіти”, – розповів експерт.

Читайте також:  Навчальний рік 2023/2024 триватиме довше: головні особливості для українських школярів

Він наголосив, що в Україні таких мотиваційних чинників немає, і додав, що є багато причин, на які освітні реформатори та агенти змін ніяк не вплинуть.

“А тут іще й кілька чергових реформаторських меседжів. Перший – отримати документ про присвоєння робітничої кваліфікації можна без навчання у закладі професійної освіти. Другий – здобувати робітничу спеціальність у закладі професійної освіти, можна без здобуття загальної середньої освіти… Ось тут і виникає елементарне питання: “А для чого, образно кажучи, протирати штани, у професійному ліцеї, якщо навіть молода людина і дуже захотіла здобути робітничу кваліфікацію?”, – цікавиться Лікарчук.

Він наголосив, що якщо мотивації навчатися у закладах професійної освіти у тих, хто не зможе стати учнем академічного ліцею, не буде, то фраза із “совка” може знову актуалізуватися.

Шукайте деталі в групі Facebook

Джерело.