facebook

Вчити буде нікому: українська освіта зіткнулася ще з однією проблемою

Після початку повномасштабної війни Україна переживає значне зменшення кількості учнів у школах, і ця тенденція помітно впливає на систему освіти загалом. За даними Міністерства освіти, за останній рік кількість школярів скоротилася на 300 тисяч, а число педагогів – на 10 тисяч.



Попри такі показники, масових звільнень вчителів не передбачається, однак освітня галузь зіштовхується із суттєвими викликами, які можуть вплинути на доступність та якість освіти в країні.

Зокрема, міністр освіти Оксен Лісовий повідомив, що школи переживають кадровий дефіцит. Навіть на фоні скорочення кількості учнів існує нагальна потреба в педагогах, особливо вчителях природничих дисциплін, іноземних мов та інформатики. Міграція, природне вибуття педагогів пенсійного віку та перехід вчителів в інші галузі через недостатній рівень оплати праці призводять до того, що в деяких регіонах кількість вчителів критично знижується.

За словами Лісового, скорочення кількості учнів спричинене не лише міграцією, але й тимчасовою відсутністю учнів через переміщення сімей у безпечніші райони України або за кордон. Це породжує додаткову проблему – оптимізацію шкільної мережі. Ідея оптимізації полягає у більш ефективному розподілі ресурсів між навчальними закладами: школи з меншим числом учнів можуть бути реорганізовані, а навчальний процес у них – переглянутий.

Проблема кадрового дефіциту стає ще більш гострою на тлі зниження кількості педагогів. Згідно з даними міністерства, багато вчителів старшого віку завершують свою трудову діяльність, що є природним процесом. Водночас молоді спеціалісти неохоче обирають педагогічні професії через низький рівень заробітної плати, обмежені можливості кар’єрного росту та складні умови праці. Більше того, багато вчителів покидають професію, вирушаючи за кордон або перекваліфіковуючись на більш високооплачувані професії в інших сферах.

Читайте також:  Школа орієнтується не на сильних учнів, а на середніх

Особливо проблемною є ситуація з вчителями, які спеціалізуються на таких дисциплінах, як математика, англійська мова та інформатика. За словами Лісового, у деяких регіонах вчителів цих спеціальностей практично немає, і тому школи вимушені запрошувати на роботу спеціалістів з інших предметів або шукати інші способи закрити прогалини у викладанні. У деяких випадках педагогам доводиться вести кілька предметів одночасно, що негативно впливає на якість навчального процесу.

Міністерство освіти та уряд розглядають декілька шляхів вирішення кадрових проблем у школах. Основний напрямок – підвищення зарплат для вчителів, особливо для спеціалістів, які викладають дефіцитні дисципліни. Однак поки що рішення про значне підвищення заробітної плати залишається на рівні обговорень, а фінансові ресурси обмежені.

Інший варіант – створення програм підтримки для молодих вчителів, щоб заохотити їх до роботи у школах. Це може включати спеціальні гранти, житлові програми або додаткові стимули для вчителів, які готові працювати у сільській місцевості або в регіонах з низькою чисельністю населення. Міністерство також планує працювати над вдосконаленням системи підготовки та перепідготовки педагогів, щоб підвищити їхню кваліфікацію і пристосувати до нових викликів, які постають перед школами.

Шукайте деталі в групі Facebook

Джерело.