2024/2025 навчальний рік: огляд 10 важливих нововведень
Опрацьовуємо нові нормативні документи
Напередодні 2024/2025 навчального року заклади загальної середньої освіти отримали значну кількість нових нормативних документів, які регламентують важливі напрями роботи. Тож аби допомогти освітянам зорієнтуватися у змінах та ефективно спланувати свою роботу, ми зібрали найактуальнішу інформацію про нові підходи та вимоги до освітнього процесу.
Як організувати успішний старт 2024/2025 навчального року та адаптувати освітній процес до нових реалій? Саме цій темі присвячені наші серпневі Всеукраїнські інтернет-конференції:
7 клас НУШ: організація навчального процесу (15.08.2024), яку ви можете переглянути у запису;
Навчальний рік 2024/205: підготовка до освітнього процесу (21.08.–22.08.2024).
Під час етерів ми обговоримо актуальні проблеми та окреслимо перспективи розвитку освіти, поділимося з вами перевіреними практиками та інноваційними методиками, що допоможуть урізноманітнити навчання.
Умови здобуття загальної середньої освіти в комунальних ЗЗСО
Наказом МОН від 07.08.2024 № 1112 затверджено Порядок та умови здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні. Цей документ вже набув чинності (він зареєстрований в Міністерстві юстиції 08.08.2024 за №1222/42567 та опублікований в Офіційному віснику України) і діє до дати припинення або скасування воєнного стану на території нашої держави. Цим Порядком визначено умови для організації очної та дистанційної форм навчання в закладах освіти й підстави для зупинення діяльності ЗЗСО.
Докладніше цей наказ ми розглянули у нашій статті «Вимоги до організації освітнього процесу за новим Порядком: огляд наказу МОН №1112».
Зарахування, відрахування та переведення учнів
Наказом МОН від 20.05.2024 №714 було затверджено Зміни до Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти. Цей наказ зареєстрований в Міністерстві юстиції України і набув чинності з 01 серпня 2024 року (крім підпункту 6 пункту 1 змін, який набирає чинності з 01 січня 2025 року). Головним нововведенням є те, що заклади освіти будуть здійснювати рух учнів виключно з використанням програмно-апаратного комплексу «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» або освітніх інформаційних систем, що мають налагоджену електронну взаємодію з цим комплексом.
Докладніше цей наказ ми розглядали у статті «Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів: ключові зміни та нововведення».
Формування мережі 1-х класів
Відповідно до частин першої та другої статті 12 Закону України «Про повну загальну середню освіту» кількість учнів у класі (наповнюваність класу) державного, комунального закладу освіти не може становити менше 5 учнів та більше 24 учнів, які здобувають початкову освіту. Ця норма набирає чинності з 01.09.2024 й буде застосовуватись тільки 1-х класів, учні яких розпочнуть навчання у новому 2024/2025 навчальному році.
У листі МОН від 05.06.2024 № 1/9930 надано роз’яснення щодо формування мережі та розподілу освітньої субвенції.
Облік дітей дошкільного та шкільного віку
Постановою КМУ від 05.09.2023 №985 було внесено зміни до Постанови КМУ від 13.09.2017 №684 та затверджено нову редакцію Порядку ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку, вихованців та учнів (норми цього документа застосовуються з 01.07.2024). Цей документ визначає особливості системи збору та обробки даних дітей, яка ведеться з використанням програмно-апаратного комплексу «АІКОМ» відповідальними працівниками закладів освіти, органів управління у сфері освіти та служб у справах дітей.
Докладніше цю Постанову ми розглядали у статті «Облік дітей дошкільного та шкільного віку: як зміниться Порядок у 2024 році».
Створення безпечних умов перебування учасників освітнього процесу та оформлення Паспорта безпеки
У листопаді 2023 року набув чинності Порядок раннього попередження та евакуації учасників освітнього процесу в разі нападу або ризику нападу на заклад освіти, затверджений спільним наказом Міністерства внутрішніх справ та Міністерства освіти і науки України від 18.08.2023 № 685/1013. Цим нормативним документом визначено механізм реагування поліції, ДСНС і закладів освіти у разі застосування особою або групою осіб фізичного та/або психологічного насильства (із застосуванням (не застосуванням) різних видів зброї) у закладі освіти та прилеглій до нього території й затверджено форму Паспорта безпеки.
Докладніше цей документ ми розглядали у статтях:
«Раннє попередження нападу на заклад освіти: організація роботи та оформлення Паспорта безпеки»;
«Паспорт безпеки закладу освіти: детальний опис та інструкції щодо оформлення».
Медичні огляди дітей для зарахування до закладів освіти
Наказом Міністерства охорони здоров’я України від 25.07.2023 №1351 затверджено Порядок проведення медичного огляду дітей та інших осіб для зарахування їх до закладу освіти, дитячого закладу оздоровлення та відпочинку, який набув чинності з 01.10.2023. Зокрема у наказі визначено правила та процедуру проведення попередніх та медичних оглядів перед вступом до 1-го класу ЗЗСО та ЗДО й викладено нову редакцію форми первинної облікової документації № 086/о «Медична довідка (лікарський консультаційний висновок)».
Докладніше цей документ ми розглядали у статті «Медичні огляди дітей для зарахування до закладів освіти: новий порядок проведення».
Впровадження циклу базового предметного навчання
Із 2024/2025 навчального року стартує новий етап реформи НУШ, який передбачає впровадження циклу базового предметного навчання у 7-х класах закладів загальної середньої освіти. І цей етап потребує ґрунтовної підготовки вчителів, яка включає опрацювання нормативних документів та добір дієвих педагогічних інструментів.
Тож щоби допомогти педагогам розібратись з найважливішими складовими Державного стандарту базової середньої освіти, ми підготували статтю «7 клас НУШ: огляд та розбір кожної освітньої галузі Держстандарту».
Освітня програма та навчальний план для учнів 5-9 класів НУШ
Наказом МОН від 09.08.2024 №1120 затверджено нову редакцію Типової освітньої програми для 5 – 9 класів закладів загальної середньої освіти. Цей документ є ключовим для організації освітнього процесу, адже він містить комплекс головних освітніх компонентів. Він окреслює підходи до розроблення освітніх програм закладів освіти, визначає вимоги до здобувачів освіти та обсяг навчального навантаження, містить рекомендовані форми організації освітнього процесу та опис інструментарію оцінювання.
У статті «Складаємо освітню програму та навчальний план для 5-9 класів НУШ за новими вимогами» ми підготували вибірковий огляд Типової освітньої програми та розглянули Типовий навчальний план для класів з українською мовою навчання.
Оцінювання результатів навчання та оформлення Свідоцтва досягнень учнів 5-9 класів НУШ
Наказом МОН від 02.08.2024 №1093 скасовано наказ МОН від 01.04.2022 №289 та затверджено рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 5-9 класів НУШ. І цей документ містить чимало нововведень! Зокрема ним визначено загальні та галузеві критерії оцінювання, правила та процедуру проведення оцінювання й змінено форму документа, який демонструє навчальний поступ учня.
Докладніше ці рекомендації ми розглянули у нашому матеріалі «Оцінювання результатів навчання та оформлення Свідоцтва досягнень учнів 5-9 класів НУШ: нові вимоги та підходи».
Інклюзивне навчання
У червні 2024 року Кабінет Міністрів України ухвалив Національну стратегію розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та затвердив операційний план заходів з її впровадження у 2024 – 2026 роках. Її реалізація буде відбуватися на системному та всебічному рівні, охоплюючи всі ланки, від національного рівня до окремих закладів освіти. Зокрема нею передбачено унормування питання введення посад вихователя ЗЗСО та асистента вихователя ЗЗСО й розробка нормативних актів щодо їх оплати праці, забезпечення наявності інклюзивних та/або спеціальних груп подовженого дня у закладах загальної середньої освіти.
Докладніше цей документ ми розглядали у статті «Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року: огляд інновацій».
Нещодавно МОН та Український інститут розвитку освіти презентували методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів із ООП. Цей документ містить практичні інструменти та поради, які дозволять в умовах інклюзивного навчання адаптувати освітній процес до індивідуальних потреб кожної дитини та відстежувати її прогрес.
У статті «Оцінювання учнів із ООП: особливості, підходи та практичні інструменти» ми підготували огляд основних аспектів, що стосуються вибору відповідних форм і методів оцінювання.
Шукайте деталі в групі Facebook