Оцінки у школах почнуть ставити по-новому: до чого готуватись дітям
Учнів у школах оцінюватимуть по-новому, що зміниться
МОН України затвердив рекомендації щодо оцінки результатів навчання здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти. Про це повідомляється на сайті МОН.
Рекомендації стосуються оцінювання учнів 5-9 класів. У нових рекомендаціях визначено, що результати навчання – це знання, уміння, навички, відношення, цінності, набуті у процесі навчання, виховання та розвитку, які можна ідентифікувати, спланувати, виміряти та оцінити і які людина може продемонструвати після завершення освітньої програми на кожному рівні.
Також у рекомендаціях описані основні функції оцінки:
формувальна (забезпечує відстеження динаміки навчального просування);
констатуюча (забезпечує встановлення рівня досягнення результатів навчання);
діагностична (надає інформацію про стан досягнення результатів навчання, наявність навчальних втрат, причини виникнення труднощів);
коригуюча (дозволяє вчителю відповідним чином адаптувати освітній процес);
орієнтовна (дозволяє відстежити динаміку формування результатів навчання та спрогнозувати їх розвиток);
мотиваційно-стимулююча (активізує внутрішні та зовнішні мотиви до навчання);
розвиваюча (мотивує до рефлексії та самовдосконалення);
прогностична (ставить цілі навчання на майбутнє);
виховна (сприяє вихованню в учнів свідомої дисципліни, наполегливості у роботі, працьовитості, почуття відповідальності, обов’язку).
Відповідно до рекомендацій, основними видами оцінки результатів навчання учнів є формувальна оцінка, підсумкова оцінка та державна підсумкова атестація.
Формувальна оцінка спрямована на відстеження динаміки навчального просування учнів, визначення їх навчальних (освітніх) потреб та спрямування освітнього процесу на підвищення ефективності навчання з урахуванням встановлених результатів навчання.
Підсумкова оцінка показує результат навчання та розвитку.
Державна підсумкова атестація передбачає оцінку відповідності результатів навчання учнів, які завершили здобуття базової середньої освіти, вимогам Державного стандарту.
У додатку до рекомендацій визначено загальні критерії оцінки, які визначають загальні підходи до встановлення результатів навчання учнів та критерії оцінки освітніх галузей.
Критерії оцінки реалізуються за чотирма рівнями (початковий, середній, достатній, високий). Кожен наступний рівень включає вимоги до попереднього та додає нові. Критерії оцінювання дозволяють оцінювати результати навчання у 12-бальній шкалі оцінки.
На вибір навчального закладу оцінка може здійснюватися за власною шкалою оцінювання результатів навчання учнів. У разі запровадження навчальним закладом власної шкали оцінки результатів навчання учнів їм мають бути визначені правила переведення до 12-бальної шкали оцінювання.
Як йдеться у рекомендаціях, свідчення досягнень складається із двох частин.
“Характеристика навчальної діяльності”, яка сформована відповідно до переліку наскрізних умінь, визначених Державним стандартом.
Результатом спостереження за розвитком наскрізних умінь є виставлення відповідної позначки у стовпці “Має значні успіхи / Демонструє помітний прогрес / Вимагає уваги та допомоги” після завершення кожного навчального року або у разі зміни учнями навчального закладу.
Способи організації фіксування результатів спостереження педагогічних колективів навчальних закладів визначають самостійно.
“Характеристика результатів навчання” заповнюється відповідно до переліку навчальних предметів/інтегрованих курсів, визначених затвердженою освітньою програмою навчального закладу.
При використанні власної шкали оцінювання установа має визначити та описати в освітній програмі правила переведення загальної оцінки результатів навчання за рік у систему, визначену законодавством (12-бальну систему), для виставлення у свідоцтво досягнень.
Запропонована у рекомендаціях форма свідоцтва орієнтовна.
Шукайте деталі в групі Facebook