Чи будуть “Уроки щастя” окремим предметом і в яких класах проводитимуть заняття
Нещодавно стало відомо, що в 2024–2025 навчальному році в українських школах запровадять “Уроки щастя”. Утім, нову дисципліну для учнів і учениць не додаватимуть окремо: матеріали курсу інтегрують через інші шкільні предмети. Крім того, відповідні заняття проводитимуть лише в 1-7-х класах.
Про це в коментарі для порталу hromadske розповіла заступниця міністра освіти і науки України Євгенія Смірнова.
Як раніше повідомила перша леді України Олена Зеленська, курс “Уроки щастя” створили в межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я “Ти як?”. Він базуватиметься на американській програмі з соціально-емоційного навчання Well-Being (її Україні безплатно передали розробники), що ґрунтується на наукових дослідженнях і яку перекладуть українською та адаптують до наших реалій.
За словами Євгенії Смірнової, матеріали “Уроків щастя” інтегрують в уже наявні дисципліни для школярів 1-7-х класів. Також їх зможуть використовувати:
✔ шкільні психологи;
✔ соціальні педагоги;
✔ класні керівники;
✔ вихователі садочків.
Як розповіла заступниця міністра освіти і науки, курс містить чотири рівні:
✔ матеріали для дошкільнят і учнів перших класів;
✔ матеріали для учнів 2 і 3 класів;
✔ матеріали для учнів 4 і 5 класів;
✔ матеріали для учнів 6 і 7 класів.
Зокрема, на заняттях йтиметься про:
✔ уміння будувати стосунки з людьми, любити, співчувати, жити гідно й бути вільним;
✔ творчість і вміння бути творцем свого життя;
✔ “людинознавство” – розуміння, що означає бути людиною;
✔ мудрість і те, як зростати в ній, вміння осмислювати життя й досвід;
✔ цінності й те, як важливо знайти сенси життя;
✔ емоційну компетентність – важливість емпатії, емоційного інтелекту, щоб розуміти психічні потреби та почуття (як власні, так і свого оточення);
✔ ментальне здоров’я й розуміння того, як дбати про нього.
Крім того, американський курс доповнять “українським контекстом” і згадками про українську культуру. Наприклад, зі школярами й школярками говоритимуть про чутливі теми:
✔ вимушене переміщення на тлі війни;
✔ булінг (цькування);
✔ переживання травматичних подій та інше.
“Українським школярам потрібні такі навички, зокрема, вміння боротися зі стресом в умовах війни. Дітям важливо розвивати психологічну стійкість, адже це основа ментального здоров’я”, – додала Євгенія Смірнова.
За її словами, замість домашніх завдань для учнів і учениць будуть рефлексивні практики (це дасть змогу відстежувати прогрес опанування навичок).
Для дітей також підготують спеціальні зошити на кожен рівень, а для педагогів – рекомендації, як викладати курс.
Крім того, як розповіла Євгенія Смірнова, МОН планує організувати тренінги, під час яких фахівці розберуть нюанси викладання курсу. Потім ці навчені тренери допомагатимуть учителям впроваджувати “Уроки щастя” на місцях.
Уже з вересня матеріали курсу будуть у відкритому доступі для всіх учителів. Знайти їх можна буде на сайті програми “Ти як?”
Євгенія Смірнова також додала, що в межах освітньої програми державних і комунальних шкіл такого курсу раніше не було. Проте багато приватних закладів освіти вже давно мають уроки, орієнтовані на психічне здоров’я та емоційний добробут учнів.
За її словами, в американських школах цей курс викладають у двох форматах:
✔ як окремий шкільний предмет;
✔ як інтегративну складову в межах різних дисциплін.
“І програма Well-Being справді працює. Педагоги помічають позитивну поведінку учнів та повідомляють про неї дітям 10 і більше разів на день. А ще близько 65% американських педагогів зауважили, що досвід використання курсу підсилює ще й відчуття збалансованості життя в них самих”, – розповіла заступниця міністра.
Євгенія Смірнова також додала, що в США замість домашнього завдання школярів закликають обмінюватися знаннями зі своїми батьками та спільно занурюватись у вивчену тему.
НУШ
Шукайте деталі в групі Facebook