facebook

З 1 вересня 2025 року з’являться спецкласи для учнів з ООП

З 1 вересня 2025 року в українських школах створюватимуть нові спеціальні класи для учнів і учениць, які мають особливі освітні потреби. Їх формуватимуть з урахуванням конкретних особливостей розвитку дітей та рівня підтримки, якого вони потребують.




Про це на своїй Facebook-сторінці повідомила заступниця міністра освіти і науки з питань ранньої дошкільної освіти та інклюзії Євгенія Смірнова, пише НУШ.

За її словами, таке рішення ухвалили згідно з Національною стратегією зі створення безбар’єрного простору в Україні до 2030 року. Порядок утворення та умови функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти вже затвердили й зареєстрували в Міністерстві юстиції України. Цей документ змінить попередній підхід, передбачений наказом МОН №1224 від 2010 року.

“Нове законодавство – це реальний прогрес на шляху до інклюзивної освіти. Воно не лише закріплює механізми організації спеціальних класів у ЗЗСО, але й покращує умови навчання для дітей з різними освітніми потребами, враховуючи їхні індивідуальні особливості”, – пояснила Євгенія Смірнова.

У коментарі порталу “Українська правда життя” вона також розповіла, що спеціальні класи створюватимуть у школах за місцем проживання дітей з ООП. Рішення про їхнє відкриття ухвалюватимуть засновники ЗЗСО або органи місцевого самоврядування за наявності:

дітей з однаковою категорією особливих освітніх потреб;
матеріально-технічної бази;
кадрового забезпечення.
Як пояснила Євгенія Смірнова, навчання в спеціальному класі відбуватиметься так, як організований освітній процес у спеціальних школах чи навчально-реабілітаційних центрах.

Для спецкласів будуть характерними:

мала наповнюваність;
навчання за спеціальними програмами;
використання спеціальних засобів навчання, підручників і посібників;
наявність вчителів-дефектологів, асистентів учителів.
“Спеціальні класи будуть формувати з урахуванням категорії освітніх труднощів, ступеня їх прояву й рівня підтримки, якої потребують учні. Це дасть можливість кожному отримувати саме той рівень допомоги, який відповідає його потребам, без надмірної або недостатньої підтримки. […] Це передбачає адаптацію освітнього середовища, кадрове підкріплення, технічне забезпечення, а також спеціально розроблені програми, які сприятимуть максимальному розвитку індивідуальних здібностей кожної дитини”, – пояснила заступниця міністра освіти і науки.

Читайте також:  У МОН розповіли, що робити вчителям у разі сигналу "повітряної тривоги"

Згідно з новим порядком, для кожного учня з ООП формуватимуть індивідуальну освітню траєкторію, що передбачатиме розроблення індивідуальної програми розвитку та індивідуального навчального плану. Завдяки цьому кожна дитина зможе здобувати знання та навички за програмою, яка відповідатиме її здібностям і темпу засвоєння матеріалу. Однак, як пояснила Євгенія Смірнова, педагоги викладатимуть матеріал за спільною навчальною програмою для всіх учнів класу.

За її словами, у початкових спеціальних класах, а також у класах, де навчаються учні з 4 та 5 рівнями підтримки, працюватимуть асистенти вчителя. Вони допомагатимуть педагогам в організації навчання. Крім того, у групах подовженого дня також передбачена посада асистента вихователя.

“Це дасть змогу кожній дитині отримувати індивідуальну підтримку під час уроків, а вчителям – ефективніше організовувати освітній процес”, – додала Євгенія Смірнова.

Вона також розповіла, що для задоволення соціальних потреб дітей у спецкласах зможуть також перебувати асистенти учня (соціальні робітники, батьки чи уповноважені ними особи). Їхнім завданням буде допомогти дитині адаптуватися до освітнього процесу та полегшити інтеграцію в колективі.⠀

Крім того, у школах, за словами Євгенії Смірнової, створять команду психолого-педагогічного супроводу, яка відстежуватиме динаміку розвитку та успіхи школярів з ООП.

Як розповіла заступниця міністра освіти і науки, у ЗЗСО де функціонуватимуть спецкласи, впроваджуватимуть “універсальний дизайн і розумне пристосування”. Тобто створюватимуть спеціальні умови з урахуванням:

індивідуальних потреб,
можливостей,
здібностей,
інтересів учнів з ООП.
Наприклад, для дітей з порушеннями слуху використовуватимуть українську жестову мову, для учнів і учениць із порушеннями зору – шрифт Брайля, а також інші допоміжні засоби для навчання й альтернативної комунікації.

Зміни, за словами Євгенії Смірнової, запровадять з 1 вересня 2025 року, аби ЗЗСО мали достатньо часу для підготовки.

Читайте також:  В Україні створять кадровий резерв учителів зі збереженням зарплати: Лісовий пояснив, як це працюватиме

“У 2024–2025 навчальному році заклади освіти продовжуватимуть керуватися чинним Положенням про спеціальні класи, затвердженим ще у 2010 році, але нові правила обіцяють значно покращити якість та ефективність освіти для дітей з ООП”, – резюмувала Євгенія Смірнова.

Шукайте деталі в групі Facebook

Джерело.