facebook

Оцінки у школах почнуть ставити по-новому: до чого готуватись дітям

Учнів у школах оцінюватимуть по-новому, що зміниться



МОН України затвердив рекомендації щодо оцінки результатів навчання здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти. Про це повідомляється на сайті МОН.

Рекомендації стосуються оцінювання учнів 5-9 класів. У нових рекомендаціях визначено, що результати навчання – це знання, уміння, навички, відношення, цінності, набуті у процесі навчання, виховання та розвитку, які можна ідентифікувати, спланувати, виміряти та оцінити і які людина може продемонструвати після завершення освітньої програми на кожному рівні.

Також у рекомендаціях описані основні функції оцінки:

формувальна (забезпечує відстеження динаміки навчального просування);
констатуюча (забезпечує встановлення рівня досягнення результатів навчання);
діагностична (надає інформацію про стан досягнення результатів навчання, наявність навчальних втрат, причини виникнення труднощів);
коригуюча (дозволяє вчителю відповідним чином адаптувати освітній процес);
орієнтовна (дозволяє відстежити динаміку формування результатів навчання та спрогнозувати їх розвиток);
мотиваційно-стимулююча (активізує внутрішні та зовнішні мотиви до навчання);
розвиваюча (мотивує до рефлексії та самовдосконалення);
прогностична (ставить цілі навчання на майбутнє);
виховна (сприяє вихованню в учнів свідомої дисципліни, наполегливості у роботі, працьовитості, почуття відповідальності, обов’язку).
Відповідно до рекомендацій, основними видами оцінки результатів навчання учнів є формувальна оцінка, підсумкова оцінка та державна підсумкова атестація.

Формувальна оцінка спрямована на відстеження динаміки навчального просування учнів, визначення їх навчальних (освітніх) потреб та спрямування освітнього процесу на підвищення ефективності навчання з урахуванням встановлених результатів навчання.

Підсумкова оцінка показує результат навчання та розвитку.

Державна підсумкова атестація передбачає оцінку відповідності результатів навчання учнів, які завершили здобуття базової середньої освіти, вимогам Державного стандарту.

У додатку до рекомендацій визначено загальні критерії оцінки, які визначають загальні підходи до встановлення результатів навчання учнів та критерії оцінки освітніх галузей.

Читайте також:  Школярам перестануть ставити оцінки – вони не потрібні: А такого навіть не очікували

Критерії оцінки реалізуються за чотирма рівнями (початковий, середній, достатній, високий). Кожен наступний рівень включає вимоги до попереднього та додає нові. Критерії оцінювання дозволяють оцінювати результати навчання у 12-бальній шкалі оцінки.

На вибір навчального закладу оцінка може здійснюватися за власною шкалою оцінювання результатів навчання учнів. У разі запровадження навчальним закладом власної шкали оцінки результатів навчання учнів їм мають бути визначені правила переведення до 12-бальної шкали оцінювання.

Як йдеться у рекомендаціях, свідчення досягнень складається із двох частин.

“Характеристика навчальної діяльності”, яка сформована відповідно до переліку наскрізних умінь, визначених Державним стандартом.

Результатом спостереження за розвитком наскрізних умінь є виставлення відповідної позначки у стовпці “Має значні успіхи / Демонструє помітний прогрес / Вимагає уваги та допомоги” після завершення кожного навчального року або у разі зміни учнями навчального закладу.

Способи організації фіксування результатів спостереження педагогічних колективів навчальних закладів визначають самостійно.

“Характеристика результатів навчання” заповнюється відповідно до переліку навчальних предметів/інтегрованих курсів, визначених затвердженою освітньою програмою навчального закладу.

При використанні власної шкали оцінювання установа має визначити та описати в освітній програмі правила переведення загальної оцінки результатів навчання за рік у систему, визначену законодавством (12-бальну систему), для виставлення у свідоцтво досягнень.

Запропонована у рекомендаціях форма свідоцтва орієнтовна.

Шукайте деталі в групі Facebook

Джерело.