facebook

Л. Сердюковська: підхід до навчання зовсім не змінився

Автор: Людмила Сердюковська, економіст, письменниця.



А знаєте, у яку тему я майже повністю занурена протягом цього важкого року? Це наша освіта, точніше, освітня шкільна програма 6 класу. Так, я сумлінно пройшла абсолютно всі підручники з усіх предметів, мені можна хоч зараз на іспити.

А ще тепер я самонадіяно можу вважати себе експерткою з освіти підлітка та робити певні висновки, не завжди втішні. Хто в темі, гадаю, буде цікаво.

Перш за все, я не можу сказати, що освітня програма не змінилася з радянських часів. Звичайно, там з’явилося багато сучасного та корисного. Але найголовніше, що зовсім не змінилося, як на мене, – це підхід до навчання.

Інформація, яка подається – за структурою той самий величезний набір понять та фактів, майже повністю відірваний від життя. Акцент на запам’ятовування, а не на мислення. Отримані знання залишаються просто знаннями, майже ніде не вказаний шлях їх застосування.

І на противагу цьому сучасні діти. Обізнані, практичні, з безліччю інших джерел отримання інформації. Їх неможливо примусити щось вчити, тільки замотивувати.

Це нам було достатньо суворих вказівок батьків та вчителів: «Треба вчитися!» Чому треба, кому треба – ніхто нікому не пояснював, ми просто знали, що треба, і все.

А зараз зовсім інша справа. Майже перед кожним уроком, перед кожною новою темою дитина ставить мені питання, вголос або за замовченням: «Де це мені знадобиться? Навіщо мені це вчити?»

І повірте, буває дуже складно дати гідну відповідь (особливо, коли виявляється, що сама вже геть все забула зі шкільної програми, і воно жодного разу не знадобилося до сьогоднішнього дня). При цьому питання ставляться не навмання, а повністю осмислено. Наприклад, жодного разу не прозвучали сумніви щодо необхідності вивчення англійської, бо вона всюди…

Читайте також:  В Україні скасували шкільні атестати: що буде далі

Якщо сучасна дитина не бачить практичної користі від процесу навчання, матеріал засвоюється дуже важко. Щоб опанувати проценти, ми йшли до магазинів, знаходили акції та знижки й тренувалися перевіряти, чи співпадають вказані проценти зі зниженою ціною. А потім ще брали рекламні брошури у банках і гралися з відсотками по кредитах та депозитах.

Поняття відносної вологості та атмосферного тиску набули змісту тільки після того, як ми знайшли їх у прогнозі погоди на gismeteo та спостерігали за змінами протягом тижня.

А зацікавитися мохом з біології нам допомогла волога погода, бо він були всюди – бери та розглядай через лупу. А ще – упаковка Ісли – пастилок від кашлю в домашній аптечці з великим надписом «екстракт ісландського моху».

Це все, звичайно, дуже цікаво та весело, але розумієте, у чому справа. Це видався такий сумний рік, що в мене роботи майже не було, проте були час та натхнення влаштовувати ці танці з бубном навколо шкільної програми.

Наступного навчального року я зовсім не впевнена, що зможу повторити свій відчайдушний подвиг. А всі ці кейси мають бути вже закладені у програмі. Не безглузді задачі по типу «тридцять три землекопи», а реальні ситуації з життя. Ціль не напхати «знаннями» під зав’язку, а навчити ними користуватися.

Ну, і наостанок, раптом хтось захоче перевірити свою ерудицію – декілька питань зі шкільної програми 6 класу. І водночас спробуйте відповісти: «А де все це мені знадобиться?»

1. У результаті якого процесу утворилися гори Анди?

2. Які риси характеризують козака Мамая як «людину бароко»?

3. Яке покоління переважає в життєвому циклі плаунів та хвощів: гаметофіт чи спорофіт?

Читайте також:  Українських школярів інтегрують до польської системи освіти

4. До якої тематичної групи належать міфи давніх індіанців, використані Генрі Лонгфелло в поемі «Пісня про Гаявату» (правда ж, ви всі пам’ятаєте, що міфи бувають етимологічні, космогонічні, есхатологічні, календарні, історичні та героїчні?)

Шукайте деталі в групі Facebook

Джерело.