Вчені придумали, як зробити групи крові сумісними

Групи крові зроблять сумісними з допомогою спеціальної речовини.

1617718

Канадські хіміки створили фермент, здатний зробити кров будь-якої групи потенційно придатною для переливання. Про відкриття повідомляється в журналі Journal of the American Chemical Society і в прес-релізі Американського хімічного товариства.

Цей фермент здатний зрізати антигени з еритроцитів у крові другий (A) і третьої (B) груп, уподібнюючи її до першої (О), яку можна без негативних наслідків для здоров’я переливати практично будь-якому пацієнтові.

Поки найбільш поширеним способом конвертації крові є видалення N-ацетилгалактозаміну (детермінантного полісахариду крові другої групи), проте ферменти, які здійснюють цю процедуру, були занадто слабкі.

Для створення потужного ферменту дослідники звернулися до нової технології – направленої еволюції. Вона передбачає вставку мутацій в ген, який кодує фермент, і відбір мутантних варіантів, котрі максимально ефективно вирізують антигени.

Учені працювали з глікозил-гідролазою сімейства 98, взятої у бактерій пневмокока SP3-BS71. Ця речовина прибирає всі трисахаридні детермінанти антигенів A і B з поверхні еритроцитів. Всього за п’ять поколінь еволюції ефективність ферменту зросла в 170 разів. Особливо вдало йому вдалося зрізати численні підтипи антигенів другої групи крові.

Нова речовина дала змогу вченим з Центру вивчення крові видалити більшість антигенів в крові другої і третьої групи, наблизивши її еритроцити до клітин першої групи. Однак для використання в медичній практиці цього поки недостатньо. Фермент повинен навчитися зрізати 100 відсотків антигенів, тому що імунна система людини дуже чутлива до несумісності групи крові і навіть невелика кількість антигенів може викликати потужну імунну реакцію.

Як повідомлялося, восени минулого року шведські вчені заявили, що знайшли замінник людської крові. Вчені з’ясували, що білок, який міститься в цукровому буряку, може бути використаний як замінник крові.