Ласкаво не просимо. Європа розгубилася перед проблемою нелегалів
Щорічно сотні мігрантів з Африки гинуть в Середземному морі у спробі дістатися до успішного Євросоюзу.
Але після недавнього краху, в якому загинули понад 900 осіб, терпіння європейців може вичерпатися, пише Павло Сивокінь у №16 журналу Корреспондент від 24 квітня 2015 року.
У лівійському порту Місрата розташований найбільший центр нелегальної міграції до Європи. Сьогодні там відправлення через Середземне море очікують щонайменше 150 тис. осіб.
«Ціна питання – $ 950. Такі зараз розцінки на квиток до Італії. За це їх, швидше за все, замкнуть у трюмі, і якщо судно затоне, то ніхто не зможе врятуватися», – каже Корреспонденту Акбар Ахмед з Американського університету вивчення ісламу. Цей дослідницький центр працює з волонтерського програмами в Лівії, яка стала головним перевалочним пунктом для нелегальних мігрантів до Європи.
За даними Євросоюзу, море щороку перетинають понад 100 тис. осіб – з різним ступенем успішності
За даними Євросоюзу, море щороку перетинають понад 100 тис. осіб – з різним ступенем успішності. До минулого тижня влада Європи тільки розводила руками і нарікала на брак фінансування, щоб зупинити цей потік мігрантів.
Але аварія катера біля берегів Лівії, в якій, можливо, загинуло понад 900 осіб, може вплинути на прикордонну політику Європи. Головні чиновники ЄС вже виступили з пропозицією узгодити дії з патрулювання Середземного моря. Деякі навіть запропонували провести невійськову інтервенцію до Лівії, щоб ліквідувати табори біженців і систему їхнього незаконного транспортування до Європи.
Правда, поки що незрозуміло, куди європейські лідери хочуть діти понад 300 тис. осіб, які зосереджені по всьому африканському узбережжю і в прямому сенсі чекають біля моря погоди, щоб вирушити в плавання. Брюссель може запропонувати їм хіба що табір для переміщених осіб і поступову депортацію на батьківщину, звідки вони, власне, і тікали.
Більше половини переселенців проходять повз міграційні служби і поповнюють лави європейських нелегалів
Проблема біженців з Африки стоїть перед Євросоюзом досить давно. Ще у 2011 році прем’єр Італії Маріо Монті говорив, що його країна щорічно витрачає понад € 9 млрд на патрулювання своєї акваторії і порятунок мігрантів у разі аварій. При цьому більше половини переселенців проходять повз міграційні служби і поповнюють лави європейських нелегалів.
Але тоді Італії просто порадили краще стежити за своїми кордонами. ЄС переживав кризу суверенних боргів і не був готовий платити ще й за патрулювання величезних просторів Середземного моря.
А тепер ця проблема набуває все більшого масштабу. І тому є відразу декілька причин.
По-перше, Лівія в роки правління Муаммара Каддафі стримувала потоки мігрантів на своїх південних кордонах, і тому біженцям, які рухалися з Чаду або Нігерії, доводилося долати кілька заслонів. Тепер це в минулому: Лівія являє собою територію, яку уряд контролює лише частково, а польові командири на місцях побудували бізнес на такому транзиті. Ясна річ, вони зацікавлені в більшій кількості мігрантів.
По-друге, громадянські війни в Іраку, Сирії, Нігерії та Малі зробили цей регіон дуже небезпечним місцем, і його жителі намагаються втекти в успішну Європу, щоб просто вижити. Але вдається це далеко не всім.
Сезон бур
Торік військово-морські сили Італії понад 40 разів рятували нелегалів, які намагалися перебратися через море на непристосованих для цього суднах. Більшість з них – переобладнані рибальські човни. В останні роки переправляти біженців стало набагато вигідніше, ніж ловити рибу. За даними Міжнародної морської організації, за один рейс такий підприємець може заробити до $ 10-30 тис. – звичайно, якщо все пройде вдало.
За даними Міжнародної морської організації, за один рейс власник корабля може заробити до $ 10-30 тис. – звичайно, якщо все пройде вдало
А удача усміхається перевізникам не завжди. У квітні нинішнього року (а в квітні в Середземномор’ї відкривається нелегальний судноплавний сезон) один такий корабель вийшов з єгипетського порту і попрямував на захід, збираючи вздовж узбережжя мігрантів, готових ризикнути. Коли він підійшов до Лівії, на його борту вже були понад 700 осіб. Пізніше він взяв додатково майже 200 пасажирів і попрямував до Італії.
«Це стандартний маршрут: Єгипет – Лівія – Італія. Якщо пощастить, вас висадять у безлюдному місці. Якщо зловлять, то направлять на острів Лампедуза», – каже Пет Джонсон зі Школи вивчення Сходу і Африки.
На цьому італійському острові розташований найбільший табір, де біженці живуть перед депортацією на батьківщину. Європа не може прийняти всіх охочих, і тому їх відправляють назад. А вони знову пробують доплисти до Італії, оскільки вдома у них вже нічого не залишилося.
Цього разу судно потрапило в шторм і перекинулося біля берегів Лівії. Італійські прикордонники врятували тільки 28 нелегалів. Решта були замкнені на нижніх палубах і, швидше за все, загинули. Зараз кораблі декількох країн ЄС шукають їхні останки. Майже в той самий день біля острова Родос у Греції розбилося ще одне судно з мігрантами, які хотіли доплисти з Туреччини до Греції.
Тепер Євросоюз рішуче налаштований покінчити з проблемою біженців. Хоча поки що не зрозуміло, як європейці зроблять це
Якби не велика кількість жертв, ці катастрофи були б пересічними подіями. Але тепер Євросоюз рішуче налаштований покінчити з проблемою біженців. Хоча поки що не зрозуміло, як європейці зроблять це. Незважаючи на заяви прем’єра Італії Маттео Ренці про те, що кілька людей, які можуть бути причетні до переправлення людей до Європи, вже арештовані, експерти не вірять, що такий прибутковий бізнес можна згорнути одними арештами.
Інші політики більше сподіваються на флот. Але й тут успіхи невеликі. Італія відправила на патрулювання цього району лише 12 кораблів, а інші країни не хочуть створювати заради цього єдину ескадру. Тим більше незрозуміло, що робити з людьми, яких спіймають прикордонники.
Влада Італії вже давно говорить, що табір на Лампедузі переповнений і мігрантів просто нікуди дівати. У 2010 році вона вже погрожувала видати всім переселенцям дозвіл на проживання в ЄС і відправити їх далі на північ, до Німеччини та Франції, куди приїжджі з Африки так прагнуть. Тоді скандал зам’яли, але після цього Великобританія відмовилася навіть розглядати можливість приєднання до зони Шенгенської угоди. А зараз, перед травневими виборами в парламент, Лондон говорить про те, що потрібно ще суворіше стежити за мігрантами навіть з паспортами Євросоюзу.
Поки ефективним буде тільки один спосіб – прибрати табори біженців з Лівії. Але і його навряд чи можна здійснити. Справа в тому, що з моменту падіння режиму Каддафі берегову лінію країни контролюють польові командири
Поки ефективним буде тільки один спосіб – прибрати табори біженців з Лівії. Але і його навряд чи можна здійснити. Справа в тому, що з моменту падіння режиму Каддафі берегову лінію країни контролюють польові командири. Для того щоб очистити узбережжя, потрібна військова операція.
«Коли в Брюсселі чують про нову війну в Лівії, у політиків починається паніка. Вони не забули кампанію 2011 року, яка багатьом коштувала кар’єри», – вважає Пітер Павлак з Дослідницького інституту в галузі безпеки ЄС.
Тому зараз навіть думки про інтервенцію здаються несвоєчасними. Тим більше якщо й ліквідувати табори, незрозуміло, що робити з біженцями, які повертатися назад не хочуть.
Небезпечні країни
Зараз головними постачальниками мігрантів до Європи виступають держави Близького Сходу та Північної Африки. Це не дивно. За останні роки саме в цих регіонах активізувалися релігійні та громадянські конфлікти. Тільки в одній Нігерії за минулий рік від ісламістського угруповання Боко Харам втекли понад 300 тис. осіб. І значна частина з них попрямувала на північ, через пустелю Сахару до Європи.
Інший небезпечний напрямок – Ірак і Сирія. Там угруповання ІДІЛ вже майже рік веде війну з владою і намагається заснувати власну ісламську державу. Іновірці там не вітаються. За інформацією ООН, понад 200 тис. сирійців вже сховалися в Туреччині. Анкара, у свою чергу, неофіційно намагається переправити їх далі, щоб не витрачати на них гроші.
Так і виникає ситуація, коли всім вигідні ці потоки біженців. А країни європейської півночі заявили про те, що готові закрити кордони навіть для мігрантів з ЄС. Тим більше що зараз збільшився потік нелегалів, які намагаються перепливти Чорне море і потрапити в Болгарію. Софія поки не стикалася з такими проблемами і не готова боротися з напливом мігрантів.
Після аварії біля берегів Лівії в ЄС має пройти саміт міністрів закордонних справ з цього питання. Але експерти впевнені, що поки що європейці нічого не можуть протиставити трафіку нелегалів. Жорсткість прикордонних норм між країнами веде тільки до розколу всередині ЄС. А на депортацію всіх непроханих гостей на батьківщину просто немає грошей.
Тому, швидше за все, питання знову зависне в повітрі – до наступного судна з нелегалами, яке піде на дно біля берегів Італії. Можливо, воно вже вийшло в море.
***
Цей матеріал опубліковано в № 16 журналу Корреспондент від 24 квітня 2015 року. Передрук публікацій журналу Корреспондент у повному обсязі заборонено. З правилами використання матеріалів журналу Корреспондент, опублікованих на сайті Корреспондент.net , можна ознайомитися тут.
Шукайте деталі в групі Facebook