Литовські тачки. Чи можна купити нерозмитнене авто в Україні і не залишитися в дурнях
Наші вулиці все частіше нагадують польсько-литовський кордон. Наліво глянеш — машини з литовськими номерами, направо — з польськими. Українці полюбили нерозмитнені авто. Чи законно це і чи є в цьому сенс.
Чи можна купити недорого нерозмитнений автомобіль в Україні і їздити на ньому, без юридичних або якихось інших проблем? Здоровий глузд підказує, що ні.
Але багато українців все ж задаються цим питанням, зі всіх сторін атаковані рекламою численних «контор», готових недорого і «з документами» пригнати автомобіль «з Європи» або «з Литви без розмитнення». А деякі «контори» і зовсім пропонують авто, які вже перебувають в Україні, знову ж таки, «з документами».
Всі ці пропозиції об’єднують два загальних моменти.
По-перше, пропонуються нерозмитнені автомобілі, перебування яких на території України є порушенням чинного законодавства.
По-друге, ціни на такі авто в рази менше, ніж на їх розмитнені аналоги.
Друга обставина переважує першу у все більшої кількості українців. Бажання купити «беху» на литовських номерах за ціною «ланоса» значно сильніше страху, що куняюча держава нарешті вирішить почути істеричні крики автоімпортерів і українських виробників, які протестують проти нерозмитнених авто.
Спробуємо розібратися, у чому вигода споживача, як можна купити нерозмитнене авто, і з якими ризиками це пов’язано.
Під час підготовки цього матеріалу автор під виглядом потенційного покупця поспілкувався з кількома компаніями, що займаються продажем нерозмитнених авто. Компанії ми вирішили не вказувати, щоб не робити рекламу бізнесу, який насправді не дуже легальний.
Ми спробуємо розглянути ситуацію з точки зору покупця, а не продавця. Не будемо вдаватися і в законодавчі тонкощі. Дивимося на ситуацію з позиції пересічного українця, який не хоче «ланос».
Нерозмитнені автомобілі — ціна і вибір в Україні
1 .
Кількість компаній і приватних осіб, пов’язаних з цим бізнесом в Україні, вже обчислюється сотнями. А кількість активних оголошень про продаж нерозмитнених автомобілів в Україні на популярних сайтах цієї тематики — тисячами.
Основна маса запропонованих авто відносяться до вікової категорії — від 10 років і старше, тобто раніше 2006-2007 рр випуску. Хоча є і пропозиції більш свіжих авто.
2. Більшість нерозмитнених авто надходить в Україну з Литви. Хоча є безліч «польських» авто. Серед інших країн, звідки до нас надходять нерозмитнені автомобілі, фігурують Словаччина, Болгарія, Чехія та інші.
По популярності лідирують німецькі автомобілі престижних брендів Audi, BMW, Mercedes та Volkswagen. Також популярні Opel, Citroen, Renault і Volvo. Японські і американські авто зустрічаються рідше.
Найчастіше сюди везуть автомобілі, що відповідають двом ключовим характеристикам – «універсал і дизель». Іншими словами, автомобілі, найбільш поширені в Європі.
3. А тепер — про ціни.
Це головний фактор інтересу до нерозмитнених авто.
Наведемо лише кілька прикладів.
Отже, середня ціна Volkswagen Golf IV 2000-2003 рр випуску з дизельним двигуном і ручною коробкою передач в Європі становить 1 500-2 000 євро. В Україні такий розмитнений автомобіль обійдеться в $5 000-8 000 в залежності від стану.
В Європі універсал BMW 5-ої серії з 3-літровим дизелем і автоматом 2000-2003 рр випуску коштує в середньому 3000-4000 євро. В Україні, розмитнений і цілком легальний автомобіль обійдеться в $8 000-10 000.
Сімейний мінівен Volkswagen Touran 2006-2008 рр. випуску, з бензиновим двигуном і механічною коробкою передач обійдеться в Європі у 5 000-6 000 євро. Такий же розмитнений автомобіль в Україні коштує $11 000-12 000.
Навіть з урахуванням вартості «пригону» і документів (від 700 євро) вигода очевидна. Більше того, можна згадати про те, за якими цінами українцям пропонують купувати автомобілі українського виробництва. Наприклад, ZAZ Sens варто в початковій комплектації 179 тис. грн (близько $7 000), а ZAZ Forza — 260 тис. грн (приблизно $10 000).
4. Продавці нерозмитнених автомобілів в Україні також часто наводять як аргумент відмінний стан автомобілів з Європи.
Кажуть, мовляв, вони не «нюхали» паршивого українського бензину і їздили по нормальному асфальту, а не по жалюгідним «напрямкам», які УкрАвтодор видає за дороги.
Сперечатися з цим твердженням складно. Хоча є застереження, про них трохи нижче.
Як можна придбати нерозмитнене авто в Україні?
1. Найпростіший варіант — придбати авто, що вже перебуває в Україні. Для цього достатньо просто відкрити один з численних сайтів з оголошеннями по продажу авто, вибрати машину, віддати гроші і отримати натомість автомобіль з якимсь «пакетом документів».
Хто і коли ввіз це авто в Україну, чи існує в реальності в Литві (Польщі, Словенії тощо) та фірма, на яку оформлена машина, чи не перебуває вона де-небудь в розшуку або арешті — все це перевірити при такому способі покупки дуже складно.
Втім, деякі продавці готові похвалитись на вигляд вельми серйозними документами та дорученнями і при такому способі покупки. Ось тільки, чого реально коштують ці «папірці», ви не дізнаєтеся, поки не зіткнетеся з необхідністю перевірки.
2. Пригон під замовлення — найпоширеніша опція. Вартість — від 700 євро. Безліч компаній пропонує можливість вибрати авто на одному з автомобільних сайтів в Литві та інших країнах.
Людина, що знаходиться «там», буде дивитися машини і висилати вам фото в Viber або Skype. Потім авто привезуть в Україну і доставлять в будь-яку зручну вам точку.
З документами в цьому випадку поступають по-різному. Популярний варіант — надання документів про те, що покупець працює на іноземну компанію, яка довірила йому ввозити в Україні зареєстрований на неї автомобіль.
Є «фірмочки», які запевняють, що їх документи придатні для безпроблемної їзди по Україні протягом 5 років. Є ті, які говорять про необхідність перетину кордону раз в рік.
У цього варіанту є ще один різновид. Деякі компанії забезпечують виїзд клієнта в Литву та самостійний відбір авто. Потім власник сам приганяє авто в Україну, в тому числі і перетинає на ньому кордон. Йому передають документи що, наприклад, свідчать про те, що він є співробітником литовської компанії.
3. Є ще один варіант, який найбільше схожий на легальний.
Він практикується незначною кількістю компаній і коштує дорожче (від $1 400). У цьому випадку ви точно також вибираєте авто на сайтах Литви чи інших країн, потім погоджуєте вибраний варіант Viber, і авто приганяють вам під будинок.
Різниця в тому, що машину ввозить в Україну іноземець, який працює на ту саму іноземну фірму, яка є власником автомобіля. А ви укладаєте з компанією договір про підтримку. Через рік за символічну суму в $150-200 компанія знову забезпечить перетин кордону на вашому авто, причому знову ж таки за кермом буде іноземний громадянин.
Нерозмитнені авто — які ризики і підводні камені?
А тепер — про головне. Про ризики.
1. Жоден варіант їзди “на литовських номерах” в Україні не є повністю легальним.
Законодавство дозволяє нерозмитненому авто перебувати на території України на термін до 10 днів. Неважливо, хто і як ввіз авто, але після закінчення цього терміну, ви порушуєте положення ст. 95 Митного кодексу України.
За це порушення виписується штраф. Причому, продавці нерозмитнених авто зазвичай говорять про це приблизно так: всього 8500 грн, не частіше одного разу в рік (мовляв, закон не дозволяє двічі карати за одне і те ж адміністративне правопорушення) і взагалі, майже нікого так не штрафують.
В принципі, так і є. Але ніхто не скаже вам сумну правду про те, що машину забирають на штраф-майданчик, і після сплати штрафу вам доведеться забирати її звідти, оплативши послуги евакуатора та стоянки.
Зате, кажуть продавці, поліцейські на дорозі не мають зв’язку з серверами митної служби, тому не знають, коли був ввезений в Україну автомобіль. А митники, які мають такі дані, не мають право патрулювати на дорогах і перевіряти автомобілі.
Насправді, про поліцейських і митників це правда. Але це до того часу, поки держава займає пасивну позицію в питанні нерозмитнених авто.
Навіть опитані НВ торговці нерозмитнених авто визнають, що це положення речей легко змінити буквально розчерком пера.
2. Ви не є власником автомобіля.
Так, купивши нерозмитнений автомобіль, ви не володієте майновими правами. Наприклад, у випадку викрадення поліція може відмовитися прийняти у вас заяву про викрадення. Поліцейським потрібні документальні підтвердження того, що ви маєте права на це майно або знаєте його власника.
Часом саме на цьому етапі з’ясовується, що документи, які були дані при купівлі, виявляються «фількіною грамотою». Наприклад, що в Литві вже давно ліквідована фірма, на яку купувався автомобіль.
Компаній, які надають актуальні документи та які здатні пройти перевірку в будь-яких правоохоронних органах, не так вже й багато, і вони оцінюють свої послуги дорожче за конкурентів.
В одній з таких компаній автору цього матеріалу показали, що готові до будь-яких перевірок. Ми зупинилися біля поліцейського патруля і попросили перевірити документи на авто на болгарських номерах. Після майже 10-хвилинної перевірки, що включала пошуки по базах і навіть телефонні дзвінки «в управління» поліцейські повернули документи зі словами: «претензій немає, можна їхати».
До речі, це була одна з тих компаній, які забезпечують ввезення авто в Україну іноземних громадян. І не обіцяють примарні «5 років». Вони відразу говорять, що машина повинна раз на рік перетинати кордон.
3. Інші ризики також змушують замислитися про доцільність покупки нерозмитненого авто.
Офіційної статистики немає, частково тому, що власники не завжди можуть звернутися в поліцію. Але деякі експерти кажуть, що «литовські авто» в деяких областях країни лідирують за кількістю викрадень.
Причому, такі машини найчастіше викрадають серед білого дня, часом із застосуванням евакуаторів. Нахабство викрадачів не має меж, адже безправні власники не можуть нічого зробити.
За свідченням співробітника однієї з компаній-коментаторів в цій статті, у нього вкрали «литовську» BMW у Києві кілька тижнів тому. Поліція не прийняла у нього заяву про викрадення, не вважаючи наявні у нього документи достатньою підставою для того, щоб вважати його власником авто.
Інший коментатор розповів НВ про те, що викрадена у нього машина, як виявилося за даними Митної служби, взагалі не в’їжджала в Україну. Іншими словами, очевидно, це була «кримінальна» машина з перебитим VIN-кодом.
Очевидно, мінімізувати ризики можна лише контролюючи купівлю автомобіля особисто, в тому числі і ретельно перевіряючи документи, номер кузова і т. д.
І знову ж таки, якщо ви все ж зважилися купувати нерозмитнену машину, краще переплатити, але упевнитися, що вам нададуть повний пакет легальних документів.
Вердикт НВ
Противники нерозмитнених авто часто говорять, що їх власники — «ніщеброди і жлоби». Але, поклавши руку на серце, бажання купити 10-річну BMW замість нового «ланоса» швидше свідчить не про «жлобство», а саме про повну психічну адекватність і розум людини.
В сучасних економічних умовах українцям важко дорікати в бажанні витратити чесно зароблені заощадження на пристойний комфортний автомобіль.
Особливо, коли в очах простих громадян картина проста – держава захищає податками та імпортними митами інтереси фактично бездіяльних вітчизняних виробників. І в країні, де середня зарплата в рази менше, ніж в європейських країнах, а старі автомобілі парадоксальним чином коштують у рази дорожче.
Словом, українці готові ризикувати навіть, якщо це буде покупка з сумнівною легальністю і туманними перспективами.
Якщо незважаючи на очевидний конфлікт з законом, непередбачуваність українських парламентаріїв і перспективу влетіти на гроші, ви все ж таки зважитеся ризикнути купити пристойну машину дешевше, врахуйте декілька моментів.
По-перше, варто звертатися тільки до солідних фірм-продавців і не скупитися на оплату їх послуг.По-друге, краще з’їздити за машиною самостійно і ретельно її перевірити. По-третє, не варто купувати дорогі нерозмитнені автомобілі. Адже якщо держава все ж «прикрутить гайки», авто залишиться хіба що здати на деталі. З дешевими авто простіше «залишитися при своїх».
Проте, все це не гарантує відсутність проблем.
Важливо розуміти, що покупка і пересування по Україні на нерозмитнених авто на даний момент неможливі без порушення закону.
Інше питання, що держава дивиться на це крізь пальці. Скільки ще триватиме ця ситуація, поки не ясно.
Ринок нерозмитнених авто настільки великий, що розглянути всі його особливості в рамках однієї статті вкрай складно. Якщо ви знаєте про якісь тонкощі і схеми пригону з Литви і їзди по Україні “на литовських номерах”, які ми не згадали, напишіть про це в коментарях.
Шукайте деталі в групі Facebook