60 копійок за кілометр – обґрунтовані тарифи на пасажирські перевезення по області
На сьогоднішньому засіданні обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом в межах Івано-Франківщини йшлося про економічне обґрунтування вартості перевезень.
“Ціноутворення на пасажирські перевезення зараз у державі є вільним і фактично на кожному маршруті воно може бути іншим – залежно від того, скільки це коштує перевізнику, яка у нього видаткова частина”, – пояснив Роман Гавриляк, член обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом, голова громадської організації “Прикарпатська асоціація автомобільних перевізників”, директор філії “Івано-Франківськавтотранссервіс” УДП “Укрінтеравтосервіс”.
За його словами, тариф, який на теперішній конкурс пропонують перевізники, – а це від 50 до 60 копійок за пасажиро-кілометр, – є реально обґрунтованим.
“Раніше, коли на державному рівні був затверджений так званий регульований тариф, перевізники подавали свої розрахунки в ОДА, управління економіки та обласний Антимонопольний комітет їх перевіряли, транспортники затверджували. Якщо би ця процедура і надалі діяла в державі, то такий самий тариф, про який ми сьогодні ведемо мову, і був би затверджений. Нижчим він точно би не був”, – каже транспортник.
Роман Гавриляк розповів, що цього тижня збиралися найбільші перевізники області, представники колишніх АТП, крупних автопідприємств, які спеціалізуються на пасажирських перевезеннях, і обговорювали тарифи.
“Є таке поняття, кажуть люди, як “не виходить”. Зросли ціни, вартість запчастин, обслуговування на СТО тощо. Наші “Богдани”, “Еталони” – таки не українські автобуси, там з українського тільки кузов, а всі агрегати, двигун, запчастини імпортні. Врахуйте і підняття мінімальної зарплати. Плата за землю, податок на нерухомість – всі податки прив’язані до мінімальної зарплати. Підприємці надали свої розрахунки – є маршрути, де обґрунтовані і 85 коп. за км, і навіть 1,05 грн за км. Але хто такі гроші може зараз платити? Перевізники це розуміють, тому погодилися на 50-60 коп. От з Болехова до Франківська возили по 68 коп. за пасажиро-кілометр, ми їх попросили, вони “відкотили” ціну на 60 коп., відповідно перевезення на цьому напрямку подешевшали”, – розповів він про кухню транспортників.
Більше про складові тарифу погодився розказати директор ПАТ “Калуський автопарк” Іван Стасюк, який бере участь в обласному конкурсі:
“Вартість квитків у нас підвищилася з 1 лютого. Ми їздили раніше по 40 коп. за пасажиро-кілометр без врахування податків, підняли ціну на 10 коп. – рахуємо по 50 коп. плюс податки. Виходить вартість пасажиро-кілометра 60 коп. Таку вартість і закладаємо у перевезення на 2017 рік.
З чого складається ціна? Крім витрат на сам транспорт та його ремонт і обслуговування, враховуємо плату за землю. Калуська міська рада цього року підняла плату за землю в три рази – раніше я платив 20 тис., зараз – 64 тис. Плата за нерухомість – раз на квартал, була 4 тис. грн, зараз – 16 тис. Зарплата мінімальна зросла майже втричі. До неї прив’язані всі податки і нарахування. Щоб оплатити все це, я маю заробити – гроші маю взяти з лінії. Люди повинні зрозуміти, що задарма не може бути нічого. От хліб подорожчав на гривню-дві – хтось протестує? За молоко платимо більше – де невдоволені? А на перевезеннях завжди знайдеться хтось, хто зробить із цього політику”.
Перевізник повідомив, що мусить брати кредит у банку, щоби виплатити заробітну плату своїм працівникам.
“А що робити? Не виплачу я зарплату, то завтра прийде комісія з управління праці. Мене вже перевіряли, коли на два дні затримав зарплату. Оштрафували, ще й судили. Щоб виплатити зарплату за лютий, я взяв овердрафт, тобто кредит у банку на 70 тис. грн – ці кошти підуть виключно на зарплату і єдиний соціальний внесок, який треба сплатити до 20-го числа поточного місяця. Всі решта платежі ще не сплачені. Я в транспорті понад 40 років, більш як 20 років працюю на керівній посаді – бачив і переживав всіляке, але так складно працювати, як стало останнім часом, іще не було. По-всякому було – і викликали нас у владу, і заставляли, і просили, й ми йшли на всілякі поступки, розуміючи, що люди хочуть їхати, але такої безвиході і фінансової “ями”, як зараз, ще не переживали”, – жаліється директор транспортного підприємства.
“Ми розуміємо, що на сьогоднішній день питння тарифів на пасажирські перевезення викликає соціальну напругу, але позиція ОДА однозначна: тарифи не можна піднімати необґрунтовано. Відтак ми проводимо моніторинг, – зазначає Жанна Табанець, директор Департаменту економічного розвитку, промисловості та інфраструктури ОДА. – На сьогодні ми подали понад 10 таких випадків, де є сумнів в обґрунтованості ціни проїзду, в обласний Антимонопольний комітет. Робимо це поступово в міру надходження документів або в порядку надходження скарг, які ми розглядаємо щодня. Як тільки матимемо висновки Антимонопольного комітету, будемо приймати управлінські рішення. Поки що проводимо наради, зустрічі, перемовини. Є розуміння, що людям дуже тяжко сприйняти підвищення, взагалі складно фінансово витримати подорожчання проїзду. Але на цей час ринок самостійно регулює ціни”.
Шукайте деталі в групі Facebook