facebook

Про яку педагогічну свободу може йти мова в школі

Якийсь перевернутий світ… Обмудсмен вимагає звільняти учителя від участі того в різних конкурсах і змаганнях. Начебто це впливає на його педагогічну свободу. Гарно, потужно, медійно вигідно.




Пардон, але до чого тут педагогічна свобода? Педагогічна свобода – свобода учителя в освітньому процесі. Коли вчитель сам визначає, як він має навчати своїх учнів.

А про яку свободу може йти мова, якщо МОН навʼязує вчителям системи оцінювання в НУШ, котрі лише ускладнюють роботу вчителя; результативність яких не підтверджене ні наукою, ні практикою; які ведуть до надмірної паперотворчості.

Омбудсмену варто було вимагати від МОН відміни цих систем оцінювання. Адже оцінювання – складова освітнього процесу, а саме у процесі його здійснення вчителю законодавчо й делеговано право академічної свободи.

А чому освітній омбудсмен не хоче звернутися до МОН з вимогою відмінити залучення вчителів до організації й проведення шкільних олімпіад із основ наук, які є в нинішньому варіанті відрижкою радянської освітньої системи?

Чи не тому, що ці олімпіади – священна корова для чиновників МОН та підпорядкованих йому структур, яка їм дуже вигідна?

Якби освітній омбудсмен хотіла розвантажити вчителів, то насамперед вона б мала поставити питання про заборону вимагання від них планів, звітів та іншої документації, складання якої не передбачене чинними нормативними документами.

А для цього потрібно лише наполягати на внесенні відповідної норми до чинного освітнього законодавства. Це зробити слабо?

Якщо освітній омбудсмен хоче, щоб запанувала педагогічна свобода, то мала б вимагати від МОН, ДСЯО, місцевих органів управління освітою не оцінювати роботу вчителя, аналізуючи уроки, які той проводить. Навіть якщо такий аналіз роблять т. з. експерти.

Читайте також:  Педагогам варто зануритись в інший світ – світ про дітей

Панове начальники! Та зрозумійте, що кожен урок у хорошого вчителя є неповторним. Він не може вкладатися в якісь рамки, котрі вибудував для себе т. з. експерт чи начальник.

У експерта рамки одні, а у вчителя вони можуть і повинні бути іншими. То де ж та педагогічна свобода, якщо оцінюєте роботу вчителя за чужими рамками? І хто сказав, що вони правильні?

Те саме стосується і керівників закладів освіти. Про яку свободу цих людей можна говорити, якщо їхню роботу працівники ДСЯО оцінюють за її відповідністю тим приписам, котрі виписані в прісновідомій «Абетці для директора»?

Подібної ганьби, коли роботу керівника оцінюють за дилетантським підходом, що сформульований у публіцистичному витворі самозваних експертів, не знає світ. Але знає українська освіта. І називають це педагогічною свободою…

Тож віє здоровим оптимізмом від того, що чинний омбудсмен звернула увагу на одну з найбільших проблем української освіти – педагогічну свободу вчителя. Але ця проблема не вирішиться, якщо ключі до неї шукати десь далеко від самої проблеми.

Бачення сутності проблеми в завантаженні вчителя конкурсами і змаганнями – це не що інше, як намагання замість її вирішення зняти вершки… І то лише в медійному плані.

Автор: Ігор Лікарчук, директор Центру післядипломної освіти Комунального закладу вищої освіти Київської обласної ради «Академія мистецтв імені Павла Чубинського».

Шукайте деталі в групі Facebook

Джерело.